porträtt Emelia

Emelia prisades av WIFT och Filmbryggan

Frame presenterar under hösten alla pristagare från Frame Filmfestival. Idag är det fokus på Emelia Hansson som nu har tagit hem en hel del priser för sin film ”Papptallrik”.

På Frame vann hon Filmbryggans pris för bästa fiktion, Regipriset från WIFT (Women in Film and Television) och sist men inte minst fick hon ett hedersomnämnande i kategorin Tungvikt.

Juryns motivering: Med en imponerande lyhördhet för hur vanmakt låter i ord, och en absolut fingertoppskänsla för hur sköra, unga relationer ser ut ger Emelia Hansson med sin Papptallrik hopp om framtida storartade kammarspel.
Emelias film valdes också ut av Novemberfestivalen att tävla i tungviktskategorin och även här vann hon flera priser; ABF:s Filmpris samt Bergmanveckans pris. Läs om det i denna nyhet: Henrik och Emelia prisade på Novemberfestivalen

Hur känns det så här efter alla vinster?

—Jag satt såklart och såg på Novemberfestivalens prisutdelning, men vågade inte hoppas på något. Men, så hörde jag inledningen på en motivering och tänkte; vänta, det där låter som att de skulle kunna vara min film. Sen blev jag såklart jätteglad.

—När jag vann på Frame var det otroligt roligt! Frame är den första filmfestivalen jag var i kontakt med (2009), men då som skådespelare. Så att få visa film och att den uppmärksammas där kändes väldigt fint!

Hur väntat var det?

—Det var otippat! Jag blev väldigt förvånad och hade inga förväntningar alls! Jag köpte pizza för att fira och ringde till de som varit med och gjort filmen. Papptallrik gjordes som en del av min ansökan till Stockholms konstnärliga högskola, under processens gång kändes den allt mer viktig för mig - mindre som en ansökningsfilm och mer som en egen kortfilm.
—Jag ville prova att göra en liten konflikt/avvikelse som får en stor konsekvens (för huvudkaraktären). Och fokusera på en händelse i en familjs liv och relationerna dem emellan. Skådespelarna i filmen gjorde ett sånt oerhört fint arbete, jag blev nöjd med vad filmen blev - så jag ville prova att skicka den till Frame. För mig var det himla fint bara att få visa filmen, att Papptallrik sedan skulle vinna priser var en stor och väldigt rolig överraskning!

Vad betyder en vinst i Frame framåt tror du?

—Det var väldigt fina priser som jag tror kan hjälpa mig både innan och under inspelning av nästa projekt. Så förhoppningsvis betyder det att jag kan fortsätta att göra film i regionen! Jag får hänga upp diplomet någonstans där jag enkelt kan se det om jag har en dålig dag.

Vad har du på gång nu?

—Just nu studerar jag första året på Stockholms konstnärliga högskola, inriktning regi. Så mitt största fokus ligger på utbildningen just nu. Men tankarna svävar såklart iväg till olika idéer och jag har framför allt en som jag utvecklar! En barnfilm om att erövra sin barndom. Den utspelar sig på Orust, där jag växte upp och filmen är inspirerad av mina morföräldrar. Jag har en stor kärlek till landsbygden och skulle vilja skildra den med värme.
—Jag vet inte riktigt vad det är för format än (om det är en kortfilm, långfilm eller serie). Men jag tror att det är något längre!

Har du något drömprojekt?

—Ja, min barnfilm är ett drömprojekt! De karaktärerna jag skriver om tycker jag är väldigt härliga! Jag gillar folks egenheter, det är något av det roligaste och finaste jag vet - och som jag skriver det nu är det fullt av fina karaktärsdrag!
—Sen finns det en bok som jag skulle vilja göra en adaption på någon gång. Det är en barn/ungdomsbok med magiska element, den drömmer jag om att få filmatisera!

Har du nåt tips till andra filmskapare?

—Hm… VÅGA och gör! Oavsett vad det gäller, om det är en idé som man vill testa, eller om det är en film man vill göra, om det är en skådespelare man skulle vilja jobba med, om man vill söka en utbildning - våga ta steget. Det kanske inte går hela vägen, men man lär sig otroligt mycket!
—Och att utbilda sig inom det man inte har lika bra koll på. Inte nödvändigtvis att man måste gå en filmskola, men att man tittar på youtube-seminarier och läser på. Att lära sig mer om ljud kan förändra hur man skriver sitt manus, exempelvis.
—Jag skulle nog tipsa om att göra kortare projekt också, att sätta upp begränsningar för sig själv och göra något mer simpelt. Typ ”jag ska göra något med max personer på en plats”, eller ”det här ska vara en lång tagning” - också för att lära sig mer om berättande.