Varför är inte alla som Siri Hjorton Wagner?

Inlagt av: Lianna Hallsénius 4 Apr 2020

Siri Hjorton Wagner är en av, vad hon kallar, "de nya filmskaparna". Hon är bland annat skådespelerska, regissör, producent och jobbar med casting. I år besöker hon Göteborg Film Festval som producent med tre filmer – Baby, Noni & Elizabeth och 6A – samt är en av deltagarna i Nordic Film Lab. 

L: Är Nordic Film Lab bara för producenter?

S: Nej, det är för regissörer, producenter och manusförfattare. Men det känns som att det är rätt många som har, precis som jag, bytt roller. Vilket känns som att det är typ de nya filmskaparna. Att folk gör det.

L: Är inte det svårt att börja som till exempel regissör, och sen etablera sig på nytt?

S: Jo, det är det väl säkert. Jag har hört folk som säger ”du måste bestämma dig”. Jag tror att allt man gör spiller över på något annat, och gör en bra på saker. Jag tror att det varit jättebra att jag har jobbat på set som inspelningsledare och regiassistent. Så som producent är jag nu mer mån om att inspelningsmiljön är bra.

L: Har du gått någon utbildning eller hur kom du igång?

S: Nej. Jag är skådis från början, och varit det sen jag var typ 10 år. Sen blev jag tillfrågad att casta en långfilm som heter Någonting måste gå sönder. De var ute efter någon mer amatörskådis från en queerklubb-värld och eftersom jag var skådis och hängde i en klubbvärld så frågade de mig. Och sen blev jag även tillfrågad att arbeta som deras regiassistent.

L: Jag kommer från Stockholm, men flyttade till Göteborg nu i somras efter att jag hade pluggat projektledning & filmvetenskap i Växjö. Jag känner lite att det tar stopp här. Det känns som att jag nästan måste vara i Stockholm för att komma in. Tror du att det är viktigt, som du säger att man måste vara i de här kretsarna och hjälps åt i ett större sammanhang?

S: Jag har bara bott i Stockholm sen jag började jobba med film, så det är svårt att säga, men det kanske inte har med stad att göra. Det är en svår bransch att komma in i, och också inte. Hamnar man med rätt folk och som man fungerar bra med, då leder det ganska snabbt vidare till andra saker. Men det viktiga är väl att hitta de som vill samma saker. Jag tror också att det handlar jättemycket om att vi som nu har de här maktpositionerna måste vara mer generösa. Att ta in folk och rekommendera. För det är ju så man lär sig! Om någon har jobbat inom vården eller restaurang, då kommer de vara bra på att jobba med film. För det är exakt samma grundprincip. Man ska vara bra på att hantera folk, vara stresstålig, bra på att jobba med team, van vid att jobba hårt och inte klaga. Att jobba med film är ett av de lyxigaste jobben man kan ha för det är alltid nya projekt, i nya miljöer och man jobbar med massa människor mot ett gemensamt mål. Och har man tur får man åka på festival sen!

 

Text: Lianna Hallsénius

Medlemsbloggen

En pitchtävling som inte känns som en tävling

av: Johan Bodell den 30 okt 2019
När jag förra året var en av deltagarna på talangdagarna under Uppsala kortfilmsfestival var en...

Feedback, arbetsmetoder, verktyg och bastubad

av: Lisa Meyer den 26 aug 2019
Under en fantastisk långhelg på Håskö fick jag, tillsammans med deltagare från totalt sex andra...

Inget fan av Bergman!

av: Love Erik Hjertberg den 4 jul 2019
Jag är inget fan av Bergmans filmer men kan heller inte säga motsatsen då jag aldrig har sett någon...

Pitch-tips och speeddating med branschen

av: Gäst den 15 maj 2019
Vi är just hemkomna från fyra dagar av Webisode-workshop i Stockholm. För dig som missat det, är...

Många nya sätt och sidor att se på sitt skapande

av: Gäst den 8 mar 2019
Tankar från Tempo MeetUp 2019 Vi alla människor har ett behov av att känna meningsfullhet och...

Spännande Webisodes-dagar i Norge

av: Gäst den 4 mar 2019
Under fyra intensiva dagar har vi som står bakom webserien Hissvakten, filmskaparna Anna Mercedes...