Slopa filmen och gå på ett seminarium

Inlagt av: Louise Arvidsson 28 Mar 2020

Jag vet, jag vet? Det är ju Göteborgs F i l m Festival men bland alla filmer på festivalen gömmer sig även en hel del seminarium. Jag vill därför höja ett varningens finger, eller nej ett uppmanande finger för just seminarium. 

För hur mysigt och trevligt den än är att slå sig ner i en mysig biosalongsstol så är det minst lika trevligt att slå sig ner framför en gäng kunniga och insatta filmnördar som snackar just film. Visst stolarna är inte lika mjuka och popcorn är inte det givna snackset men istället bjuds du på kunskap och förmodligen en tankeställare eller två.

Det är även ett otroligt bra tillfälle att se och lyssna på de personer som faktiskt står bakom filmen som får dig att sitta i dom bekväma stolarna och äta smördräknta popcorn. 

I onsdags fick jag exempelvis djupdyka i manus tillsammans med Åsa Lantz (författare och manusförfattare för exempelvis tv-dramaserien Selma), Gudrun Giddings (producent och CEO på G4C Innovation) och Stephen Uhlander (vinnare för bästa tv-dramamanus på Göteborg Film Festival med sin serie Nobel) med Peter Zell (produktionsledaren på SVT) som moderator. 

Det pratades mycket om skillnaden mellan den amerikanska och svenska modellen för tv, men även hur amerikanarna ser på oss från Skandinavien. Gudrun som spenderar större delen av sin tid i USA tycks ha förstått att smicker alltid fungerar bra på oss och berättar att amerikanarna älskar Sverige och det sätt vi Skandinavier inte bara säger tack, kommer i tid och är allmänt trevliga utan även hur vi gör film och skriver manus. 

Men titeln för seminariet var ju Recept för vinnande film- och tv-manus sökes! Här gavs det tips om att skapa komplexa karaktärer, dvs som vi kan relatera till, känna igen oss i eller som fascinerar oss, någon som vi kan lära oss något av. Dom ger serier så som Transparent och Sex and the city som tips och nämner även att det kan ta flera år att skapa ett manus men att man ändå allt som oftast faktiskt arbetar som bäst under tidspress.

Som avslut på seminariet frågar Peter Zell deltagarna vad de vill se i framtiden när det gäller manus för film och tv. De tycks då alla vara överens om att starka karaktärer är nyckeln till ett bra manus men även att de vill se fler dramaserier med spänning utan den döda kroppen som så ofta knyter samman en dramaserie. Nu vet ni det, så börja skriv nu. Peter Zell och Gudrun Giddings väntar på att era spännande manus ska trilla in.

 

/ Louise, er festivalreporter.

 

 

Medlemsbloggen

En pitchtävling som inte känns som en tävling

av: Johan Bodell den 30 okt 2019
När jag förra året var en av deltagarna på talangdagarna under Uppsala kortfilmsfestival var en...

Feedback, arbetsmetoder, verktyg och bastubad

av: Lisa Meyer den 26 aug 2019
Under en fantastisk långhelg på Håskö fick jag, tillsammans med deltagare från totalt sex andra...

Inget fan av Bergman!

av: Love Erik Hjertberg den 4 jul 2019
Jag är inget fan av Bergmans filmer men kan heller inte säga motsatsen då jag aldrig har sett någon...

Pitch-tips och speeddating med branschen

av: Gäst den 15 maj 2019
Vi är just hemkomna från fyra dagar av Webisode-workshop i Stockholm. För dig som missat det, är...

Många nya sätt och sidor att se på sitt skapande

av: Gäst den 8 mar 2019
Tankar från Tempo MeetUp 2019 Vi alla människor har ett behov av att känna meningsfullhet och...

Spännande Webisodes-dagar i Norge

av: Gäst den 4 mar 2019
Under fyra intensiva dagar har vi som står bakom webserien Hissvakten, filmskaparna Anna Mercedes...