Man regisserar och coachas av kvinnlig regissör.
Sofia Norlin coachar Fredrik under en regiövning i Roermond i Nederländerna. Foto: Cinesud

Dagbok från Directors Village 2023

Inlagt av: Fredrik Andersson 26 Apr 2024

Fredrik Andersson deltog i utvecklingsprogrammet Directors Village i Roermond i Nederländerna som arrangerades av CineSud, vår partner i Screen Talent Europe.

 

Här är hans dagbok.

Dag 1
Första dagen var en ganska lättsam introduktion till programmet och dom andra deltagarna. Vi käkade lunch och hade efteråt en lära-känna-varandra-övning tillsammans med en skådespelarcoach. Vi fick tramsa runt i lite olika teaterövningar och skratta åt varandra, samtidigt som man delade något sårbart om sig själv. Efter övningen fick vi en turistvandring inne i Roermond, en stad rik på historia. Vi avslutade dagen med en networking dinner på en lokal restaurang och vi pratade med varandra och utbytte erfarenheter, om hur det var att göra film i diverse olika länder. Vi hade deltagare från Irland, Skottland, Nederländerna, Danmark och till och med Ukraina. Totalt 8 stycken, inte för många, inte för få.

Dag 2
Andra dagen brakade programmet igång på riktigt. Vi börjar dagen med att man får pitcha sin kortfilmsmanus som man hade med i ansökningen, i halvgrupp för en av coacherna och får feedback och tankar kring sin idé. Efter pitchen fick man ett enskilt möte med coacherna där man fick individuell feedback på sitt manus och sin idé. Det var otroligt värdefullt att få sån detaljerad och insiktsfull feedback från två erfarna regissörer som våra coacher var. Sofia är från Sverige och jobbars annars som lärare på regiutbildningen på SKH. Nederländska Janneke jobbar på den holländska motsvarigheten i Amsterdam. 

På eftermiddagen jobbar vi med manusnedbrytning och det är lärorikt både att analysera sitt eget manus, men även att vara delaktig i att göra detsamma med dom andra deltagarnas projekt. Överlag blev vi alla väldigt investerade i varandras projekt och ville hjälpa varandra på olika sätt, då alla kommer från olika bakgrunder och har olika styrkor och svagheter. Vid det här laget känns det som om jag har känt dom andra deltagarna längre än 24 timmar. Eftermiddagen rundas sedan av med reflektion och feedbacksamtal kring hur dagen har fungerat och avslutas med networkingmiddag på en fantastisk sushirestaurang.

Dag 3
Vi börjar dagen med en Mise-en-scen övning där vi får berätta om våra visuella idéer för filmen. Här kände jag mig lite dum, då jag fortfarande var väldigt tidig i manusprocessen med mitt projekt och ännu inte jobbat så mycket med det visuella än. När nästa person presenterade sina visuella tankar för sitt projekt blev jag riktigt imponerad. Han hade olika mappar med bilder för olika ändåmål. Det var mappar för karaktärer, location, mood, olika ljud. Jag lärde mig här hur viktigt det är att kunna kommunicera sin vision visuellt tidigt i processen. Jag fick även massa bra tips på hemsidor där man kan skapa moodboards för att verkligen förtydliga sin vision för sig själv och andra. Dessa var Shotdeck, Flim m.m. Jag har använt dessa nu efteråt och kan verkligen rekommendera dom. Om det viktigaste som regissör är att man vet exakt vad man vill göra för film, så är det näst viktigaste att alla andra vet exakt vad man ska göra för film.

Efter lunch så jobbar vi med manusnedbrytning med Janneke. Där analyserar vi manuset från ett regiperspektiv, vad karaktärerna har för vilja, vad deras mål i scenen är. Vi letar efter undertext i scenerna, för vad är det karaktärerna egentligen vill säga, men inte säger? Manusnedbrytning blir en viktig förberedelse inför morgondagen regiövning, där vi ska arbeta med våra egna scener, tillsammans med skådespelare. På kvällen blir det sushi igen och det känns som om jag har känt dom andra deltagarna i hela mitt liv och jag börjar märka att min engelska accent börjar bli en blandning av fem länders olika accenter.

Dag 4

Ung regissör överblickar tre personer som samtalar kring ett bord.
Fredrik tog med sig insikter från regiövningen som han kommer använd framöver. Foto: Cinesud

Idag är det dags att regissera skådespelare och spela in sin scen med ljud och bild. Jag har förberett mig så gott jag kan på mindre än 24 timmar, men går in med inställningen att det inte gör något att det blir fel och att jag är här för att lära mig nånting och experimentera. Jag får också börja i min grupp, så det är bara att sätta igåg medan klockan tickar. Jag och skådespelarna börjar med en tablereading, där jag försöker få oss att hamna på samma spår och dela en gemensam vision. 

Efter en stund är vi redo att köra igång och vi börjar. Överlag går det bra och jag upptäckte en intressant sak under övningen. Scenen i min kortfilm har väldigt mycket undertext, samtidigt som karaktärerna sitter och pratar om vädret. I en av tagningarna ber jag en av skådespelarna att konfrontera den andre om varför hon lämnade pappan i familjen. Det blir intimt, känsligt och infekterat. Här blir jag lite distraherad, eftersom jag tycker det är intressant, men då kliver coachen Janneke in och påminner mig om att scenen börjar dra iväg ifrån vad vi pratade om igår. Då gör jag en ny grej i nästa tagning. Jag tar bort den här konfrontationen och upptäcker något jättespännande. Känslorna i scenen är kvar, men ligger i undertexten. Detta är något jag absolut kommer använda mig av framöver, att spela ut undertexten, för att sedan ta bort den igen. Dagen avslutas med reflektion och feedback och nu är vi alla riktigt trötta och sega i huvudet.

Dag 5

Grupp med unga människor framför fotoduk med festivalloggor.
Programdeltagare, coacher och arrangörer i Cinesuds Directors Village. Foto: Cinesud

Sista dagen. Vi får klippa ihop materialet från gårdagen och sedan tittar vi på alla filmer från gårdagen. Det som var skönt var att kunna se på materialet och lära sig av det utan att det var resultatfokuserat, dvs att fokus fortfarande låg på processen och erfarenheterna som kom från det. På eftermiddagen är det utvärdering och jag känner att mitt huvud är för fullt för att ta in mer information. Vi avslutar med en middag på en restaurang med alla deltagare och coacherna. Det blir känslosamma farväl efter att ha spenderat fem intensiva dagar tillsammans. Själv känner jag mig otroligt privilegierad över att ha fått vara med på ett sånt här fantastiskt program och lärt mig så mycket och blivit inspirerad av andra filmskapare. Världen känns plötsligt lite större på ett bra sätt och jag är glad att vi i Sverige slipper avbryta filminspelningar på grund av Rysslands terrorbombningar (som den ukrainske regissören har fått uppleva).

Medlemsbloggen

Vi är här, vi finns och vi håller på

av: Clara Noreen den 13 mar 2024
Clara Norén åkte på Tempo MeetUp och inspirerades redan på invigningen.   När jag tidigare år har...

Mycket kreativitet i filmsverige, och det känns fett att få vara en del av det

av: JosefineRapp den 18 dec 2023
Tåget rullade från Göteborg central tidigt på torsdagsmorgonen. Jag var såklart nervös men pepp att...

You only live once - I Uppsala släppte jag taget om gamla tankar kring film

av: Jacqueline_Andren den 16 nov 2023
Jag har varit med till Uppsalas talangdagar och där föll polletten ner (äntligen) i hur man blir en...

Efter min vecka i Odense känner jag mig full av energi och inspiration

av: Ellen Johansson den 19 okt 2023
Jag heter Ellen och jag var på Talent Camp 2023 i Odense.   Den 28e augusti tog jag tåget från...

Dagbok från Directors Village 2023

av: Fredrik Andersson den 2 okt 2023
Fredrik Andersson deltog i utvecklingsprogrammet Directors Village i Roermond i Nederländerna som...

Plötsligt känns långfilmsmanuset inte riktigt lika mycket som ett obestigligt berg!

av: Jimi Vall Peterson den 5 sep 2023
  Vilken ynnest det är att få spendera tid i kreativa rum och i kreativa människors sällskap. Den...