Proddaprojekt

Hongkong, Hollywood & svensk småstad

Årets upplaga av utvecklingsprogrammet Prodda har nu nått lite mer än halvvägs och deltagarna jobbar på med sina projekt, pandemier till trots. Under våren har de träffat Malin Söderlund Sune - Best man (2019), Charlotta Denward Min pappa Marianne (2020) och Abbe Hassan Måste Gitt (2017 & 2020) som alla har handlett, inspirerat och peppat deltagarna i producentrollen. Innan sommaren är här ska ytterligare producentträffar och ett antal studiebesök hinnas med så vilka är då årets deltagare?
Lär känna de fem producenterna och deras projekt som utgör Prodda i två artiklar. Detta är del 2. Del 1 finns här.

Ellen Johansson - projektet In Before the End of the World

Ellen- Jag är 25 år kommer från Vänga en liten by i Borås kommun, har studerat och jobbat utomlands i tre år i Australien och bor nu i Göteborg sedan 2018. Jag är kortfilms regissör och producent, med ambitioner på långa format. Mitt fokus är att berätta historier om och med icke-män och har fokus på alternativa världar och älskar animationer och genrefilmer. Mitt nya projekt jag producerar är 'In Before the End of the World', som utspelar sig i Hong Kong i regi av Jonathan Wilhelmsson. 
'In Before the End of the World' är en dramakomedi som utspelar sig sista dagen på jorden, budgeten för "Untitled Earth sim 61" har dragits in och jordens befolkning får reda på att de bara har ett fåtal timmar kvar att leva. Vi får följa komikern 'Kat' i dilemmat över rollen som komiker vid världens undergång, när hon är besatt av att få Winnie, som inte ser någon vits med livet, att skratta.

Hur funkar det att jobba med ett team som befinner sig på olika platser i världen?

Hittills har det fungerat bra, två av tre producenter befinner sig i Göteborg och en i Sydney. Detta har ju blivit ett väldigt digitalt projekt på ett sätt då vi kör alla produktionsmöten online via konferenssamtal och även regi och skådespelare övar vi videosamtal, samt att vi planerar att regissera en scen som utspelar sig i Sydney via videosamtal. Det underlättar så klart mycket att vi har jobbat ihop innan och har jobbat på liknande vis innan. Jag har också funnit en väldigt bra hemsida som jag fick teamet att använda för projektet så vi kan lägga upp och tagga varandra vad vi ska göra framöver och det har gett en bra bild av vad som är igång utan att man måste ha onödiga sena/tidiga samtal. 

Inspelning skulle redan varit igång men en pandemi hände.. hur hanterar ni situationen?

Vi skulle ha rest till Hong Kong redan i februari, men valde att flytta fram det till april. Men nu för 1,5 vecka sedan med förvärrad situation med viruset har vi varit tvungna att skjuta på det på obestämd tid. Vi sätter ju hälsan före projektet och hoppas kunna boka om till hösten i stället. Det är svårt att säga vad man ska ge för råd vid en sådan här situation, för vi var tvungna att ha is i magen och skjuta upp bokningarna först för att vi bedömde det inte säker att åka. Vi kunde sen inte få pengarna tillbaka förens det hade gått ut en officiell avrådan för resor från UD, tillslut fick vi dock tillbaka nästan alla pengar.


Sive Hamilton - projektet Hollywood

Sive- Jag kommer från Oslo och har studerat film i London. Arbetat som producent, regissör, regissörsassistent och projektledare för konst- och filmproduktioner i Oslo, London, Berlin, Kirkenes och Murmansk där jag har jobbat i allt från gruvor till militära kaserner till trånga gator i staden. Det ger mig mycket energi att arbeta i så olika miljöer i ett internationellt samhälle. 
Nu samarbetar jag med regissören Tia Kouvo och i sommar planerar vi att inleda ett projekt tillsammans, som kommer att vara början på vårt samarbete.
 

 

 

Du och Tia planerar att kanske starta ett produktionsbolag tillsammans men hur träffades ni?

Tia och jag lär känna varandra på HDK-Valand. Vi har en lekfull inställning till film, medan vi båda har höga ambitioner. Som regissörsdrivet företag kommer vi att producera våra filmer tillsammans och samarbeta med andra företag. Det känns naturligt för oss att starta ett företag i Sverige och basera det i Göteborg där vi bor, dessutom verkar det finnas en hel del spännande filmer som görs här som vågar testa nya saker. På HDK-Valand har vi diskuterat etiska frågor kring klass, natur och kön som vi tänker ta med oss vidare.

Ni hade planerat att jobba med väldigt unga skådespelare. Har du tips på hur en förbereder sig?

Gå till lekplatsen, sitt i bastun och åk på utflykter till områden du aldrig varit i - allt med en bra samtalspartner som du kan diskutera ditt filmprojekt med!


Mija Sölving - projektet Mordbyrån

Mija- Jag heter Mija och min filmkarriär startade 2014 när Hugo Anderson, en filmskapare, frågade om jag kunde producera en kortfilm som han gjorde. Det var hur kul som helst och sen var jag "fast". Sedan dess har vi kastat oss från produktion till produktion, den ena med mer pengar och högre ambitionsnivå än den andra, och varje projekt är fortfarande lika roligt!
Jag arbetar just nu med kortfilmen Mordbyrån som handlar om Lena som driver en begravningsbyrå tillsammans med sin syster Mona och när deras mamma Ingela blir svårt sjuk tvingas ta till våldsamt kreativa metoder för att ha råd att skicka henne till Schweiz för en dyr behandling. Det är en mörk, skev och rolig berättelse där vi använder oss av en ganska överraskande brutalitet som skrattframkallande medel - en spännande, rolig och uppfriskande kombination. Ett skitroligt projekt där tiden i Prodda verkligen har bidragit till filmens utveckling!

Du bor ju ihop med din regissör, vad är viktigt att tänka på när en jobbar så nära sin vardag?

Vi är egentligen som vilka kollegor som helst i sammanhanget. Vi har varsitt arbetsrum, vi gör projektplaner, har planeringsmöten, uppföljningar och avsätter dedikerad tid för att arbeta tillsammans. Det betyder inte att vi inte kan bolla en rolig idé medan vi plockar in i diskmaskinen. Film och kreativitet är en extremt stor del av vår gemensamma vardag och det vore konstigt att inte kunna få dela det under dygnets alla timmar. Men för att komma framåt krävs det att man håller det proffesionellt, har ett gemensamt mål, ömsesidig respekt och tydliga roller med olika huvudansvar. 

Du är något av en mästare på att lyckas ro i land spontana, lite galna och "storslagnapålitenbudget" projekt. Tips till andra som vill våga att bara köra?

Vad som driver mig är olika för olika projekt men en genomlöpande drivkraft för alla projekt är att jag älskar att vara närvarande och aktiv genom hela skapandeprocessen, från början till slut. Sen går jag igång extra mycket på sånt som är flippat och verkar omöjligt. Det gör mig glad! 
Sträck på dig! En liten budget betyder inte en liten film. Det är lätt att stanna vid tanken "vi har inte råd" och inte ens testa andra vägar. Det gäller att vara om och kring sig. Fråga lokala företag om stöd, bidrag eller rabatter som på olika sätt ger din budget mer luft. Brinner du för din film - då kommer andra också att göra det. Sist men inte minst, det är andras pengar och tid du gör film för, oavsett om du har fått stöd eller bidrag, rabatter eller sponsorer. Stå ödmjuk inför det och bjud alla på premiären!