Bild ur Levan Akins film Passage. Foto: French Quarter / TriArt Film

Filmrummet: Fler nya vägar till publiken

Samtalsserien "Publikkoden" är tillbaka. Här presenteras tre nya projekt med idéer för att förbättra kunskapen om publikförståelse, affärsmodeller och distributionsmöjligheter.

Anders Mattson, digital director på Göteborg Film Festival, kommer att berätta om hur man kan öka räckvidden för filmerna på en filmfestival med hjälp av AI-driven marknadsföring. I ett första steg att öka besökstalet till sin festival undersöker Ulrika Bandeira, från Tempo Dokumentärfestival, hur man kan nå publiken på nya sätt, bland annat med inspiration folkrörelsemodeller och Barack Obamas valkampanjer. Eva Esséen Arndorff, från distributören TriArt Film, presenterar en publikanalys som de gjort med hjälp av företaget Will & Agency, där man använder ett flertal tekniker för att få insikter kring olika konsumenter av film.

Läs mer om projekten här.

Medverkande:
Anders Matsson, digital director, Göteborg Film Festival
Ulrika Bandeira, konstnärlig ledare, Tempo Dokumentärfestival
Eva Esséen Arndorff, vd, TriArt Film

Moderator: Ulrika Sundbäck, handläggare Distribution och visning, Svenska Filminstitutet

Tid: 19 september, kl. 09.00-10.15
Plats: Filmhuset (Salong Bio Victor), Borgvägen 1, Stockholm
Anmälan: Vänligen anmäl dig här. Först till kvarn.

Samtalen spelas in och kan ses på Filminstitutets youtubekanal. Se tidigare samtal på vår YouTube-kanal.
 

 

Samtal på Filmhuset
-
Plats

På plats

Bio Victor i Filmhuset
Stockholm

Digitalt
Digitalt event i efterhand
Youtube öppnas

Filmrummet
Anmälan