
Filmrummet: Fler nya vägar till publiken
Samtalsserien "Publikkoden" är tillbaka. Här presenteras tre nya projekt med idéer för att förbättra kunskapen om publikförståelse, affärsmodeller och distributionsmöjligheter.
Anders Mattson, digital director på Göteborg Film Festival, kommer att berätta om hur man kan öka räckvidden för filmerna på en filmfestival med hjälp av AI-driven marknadsföring. I ett första steg att öka besökstalet till sin festival undersöker Ulrika Bandeira, från Tempo Dokumentärfestival, hur man kan nå publiken på nya sätt, bland annat med inspiration folkrörelsemodeller och Barack Obamas valkampanjer. Eva Esséen Arndorff, från distributören TriArt Film, presenterar en publikanalys som de gjort med hjälp av företaget Will & Agency, där man använder ett flertal tekniker för att få insikter kring olika konsumenter av film.
Medverkande:
Anders Matsson, digital director, Göteborg Film Festival
Ulrika Bandeira, konstnärlig ledare, Tempo Dokumentärfestival
Eva Esséen Arndorff, vd, TriArt Film
Moderator: Ulrika Sundbäck, handläggare Distribution och visning, Svenska Filminstitutet
Tid: 19 september, kl. 09.00-10.15
Plats: Filmhuset (Salong Bio Victor), Borgvägen 1, Stockholm
Anmälan: Vänligen anmäl dig här. Först till kvarn.
Samtalen spelas in och kan ses på Filminstitutets youtubekanal. Se tidigare samtal på vår YouTube-kanal.