Kvinna justerar 360-kamera
Monica Mazzitelli med 360-kameran Ozo

Tre berättare och VR-äventyrare på Narrative VR Lab

Tre berättare med bakgrund i olika konstområden har spännande perspektiv på hur de skulle använda VR i sina berättelser. Under Narrative VR Labs tak har de nu med stöd av inte minst kunnandet vid Gothenburg Film Studios spelat in och bearbetat sina idéer.

Nu skall de presentera sig själva och sina verk på Audiovisual days. Där får de, men också vi möta Liz Rosenthal som är världskänd för sin banbrytande virtuella berättarteknik och ha gästat många stora filmfestivaler runt om i världen.

Porträtt ShayaShaya Khalil arbetar med performance, studerar till Immersive Experience Creator och har sen 2019 ett konstnärsresidens på SITE Sweden. 2018 skrev hon en dokumentär pjäs om anhörigperspektivet, via Narrative VR Lab vill hon vidareutveckla den från scenisk till immersiv. 

 

Vad utvecklar du i Narrative VR Lab?
- Bakgrunden till projektet är hur det är att växa upp som anhörig till en missbrukare. Syftet är att belysa missbruk med ett immersivt och påträngande grepp i 360-film för VR. Projektets vision är att undersöka och sudda ut gränsen mellan att vara åskådare och deltagare i ett rum som annars är stängt.


Porträtt MonicaMonica Mazzitelli är regissör och författare med tjugofem kortfilmer och tre böcker i bagaget. Hennes kortfilmer och videor har deltagit på sammanlagt över 160 filmfestivaler och har haft flyt med priser och utmärkelser. Just nu är hon aktuell med vinnarkortfilmen ”The Wedding Cake” som är en pilot till en större projekt, ”Det stumma köttet”, där också ”Gang Dance” kommer att placeras. 

 

Vad utvecklar du i Narrative VR Lab?
- Med hjälp av VR-tekniken kan tittaren ta del av Rosas sorliga historia då hon, 15 år gammal, blev lurad till att vara med i en porrfilm. Hennes historia berättas genom ett koreograferat dansstycke där tittaren antar tjejens plats (där VR-kameran sitter) och kan därför få en immersiv upplevelse av händelsen genom den vackra dansföreställningen. VR-Labbet kommer att ge bästa möjlighet till att förverkliga mitt projekt.

 

Porträtt JennyJenny Larsson är konstnärlig ledare för Wild Beast Collective och arbetar med att skapa dansverk, film och gränsöverskridande konst. Hon bor i Kungsbacka och är yrkesverksam i Hallands Län och Västra Götalands Län, men har tidigare bott 13 år i USA där hon bl.a. studerade till en MFA i Performance Art -Dance och undervisade i dans på olika universitet i södra Florida. Med Wild Beast Collective har Jenny koreograferat både sceniska och platsspecifika verk, skapat och producerat kortfilmer, en filmfestival, konstnärsresidens, och communitybaserade projekt.

 

Vad utvecklar du i Narrative VR Lab?
- Min mamma skogshuggaren är ett dokumentärfilmsprojekt som utforskar en mor-dotter relation, om livsomvälvande vägskäl, feministiskt perspektiv i skogshuggar-branschen och en hyllning till starka, självständiga kvinnor. 
Jag sökte till Narrative VR Lab för att undersöka hur min dokumentärfilm kunde utveckla en alternativ VR-pilot för att på så vis kunna bjuda tittaren att stiga in i vedboden och vidare till skogen och köket där delar av dokumentären utspelar sig. Jag tror att en VR-upplevelse kan ge berättelsen ett innovativt och unikt perspektiv.