Nu ska Lisa Meyer hålla fast vid sin egen röst

Lisa Meyer bestämde sig för att inte låta slutprojektet från Fridhems filmlinje bli en film för byrålådan. Istället valde hon att spela in filmen efter avslutad utbildning och sökte FilmClouds projektstöd för att spela in ytterligare scener och få upp kvalitén på postproduktionen. Nu är filmen Allt jag gör för dig redo att skickas ut till festivaler och den har redan visats på Bio Valand i samband med Göteborg Film Festival.

Allt jag gör för dig kretsar kring det första mötet mellan Jenny och hennes nya pojkvän Markus gamla vänner. Mötet triggar igång en outtalad konflikt om vem som anpassar sig till vem i deras relation. Inspelningen skedde förra våren, utan särskilt mycket budget men med en gnutta tur.

– Vi hade ett himla flyt när det gällde inspelningsplatser och hittade ett hus som var i precis rätt stil där vi kunde spela in alla inomhusscener. Dessutom fick vi tillgång till ett intilliggande hus där hela teamet kunde husera och övernatta, berättar Lisa.

Lisa MeyerProjektet har varit utvecklande för henne som filmskapare. Dels synen på sig själv som någon som faktiskt har kunskaper och erfarenheter värda att lita på, men också i arbetet med sin klippare.

– Jag kände ett behov av att utvecklas i samarbete med en klippare och Patrik Forsell som jag sen tog in ställde frågor under processen som verkligen var ögonöppnare för mig, som att varför publiken hela tiden ska förstå varför en karaktär agerar som den gör?

Nu läser Lisa Meyer kandidatprogrammet i regi på Akademin Valand i Göteborg och vill fortsätta gräva i de miljöer som Allt jag gör för dig utspelar sig – den landsbygd hon själv är uppvuxen i.

– Just nu håller jag på med ett researcharbete för en kommande film och det känns viktigt att låta processen få ta tid. En lärdom jag tog med mig från förra filmen är att det är lätt att förlora sin egen röst när man ständigt försöker tvinga in manuset i ett ramverk. Så här i efterhand önskar jag att jag hade spelat in vissa scener som jag strök redan i manusstadiet för att jag inte kunde motivera deras dramatiska funktion. Vi fick jobba med att hitta tillbaka till filmens rebelliska sida i klippningen.

 

FilmClouds projektstöd är på 25 000 kr och vårens ansökan är nu öppen. Deadline är 10 april, läs mer här.