Konstfilmens tradition skiljer sig från spelfilmens och dokumentären främst genom en uppbruten berättarstil. Likt en filmens poesi tar den sig friheten att beskåda ett utsnitt av tillvaron eller enträget dröja sig kvar i ett skeende. Här har början, mitt och slut inte sällan en annan ordning. Rörlig bildkonst eller film som konst är idag ett naturligt inslag på våra museer, konsthallar, gallerier och webbgallerier och möjligheten att arbeta rumsligt är också ett av konstfilmens signum. Traditionen rymmer dessutom motstånd och normkritik. När TV-mediet var nytt i USA var det videokonsten som utmanade och ifrågasatte det nya mediets stora kommersiella inflytande på våra liv. Också de feministiska och normkritiska frågorna har med fördel drivits genom konstfilmen. Videotekniken som gjorde sitt intåg på 70-talet var inte lastad av en manlig tradition som de klassiska konstformerna, här fanns ett nytt media för nya berättelser. Konstfilmen rymmer experimentet, nya teknologier och nya uttryck ges hela tiden plats.
Frames jury Konstfilm
På senare år har tävlingsbidragen med en konstnärlig inriktning ökat markant på Frame. Därför infördes tävlingsklassen konstfilm. Konstfilm kan också benämnas som videokonst, avantgardefilm, experimentfilm och konstvideo. Vinnaren för bästa konstfilm får ett stipendium på 10 000 kronor finansierat av Förvaltningen för kulturutveckling samt en visning på Borås Konstmuseum under 2022.
Årets jury består av:
Maria Elena Guerra Aredal
Maria Elena Guerra Aredal är curator och driver konstgalleriet MEGA Foundation. Hon jobbar för närvarande som utställningsproducent på Röda Sten Konsthall och Göteborg International Biennial for Contemporary Art (GIBCA).
Vad är konstfilm tycker du?
Konstfilm kan enkelt uttryckt vara allt och inget! Det behöver inte vara ett linjärt narrativ med tydlig dramaturgisk kurva. Det kan vara en känsla, ett tillstånd eller en abstrakt form. Det kan också vara en dokumentär eller en visuell promenad.
Vad är dina förhoppningar att få se i Frames konstfilmskategori?
Jag hoppas få se något där det konstnärliga uttrycket i sig självt står i centrum. Jag hoppas få se film med en tydlig röst.
Något tips till den som vill få lite inspiration till konstfilm?
Rineke Dijkstras verk The Krazyhouse (Megan, Simon, Nicky, Philip, Dee), Liverpool, UK, 2009 var för mig en stor upplevelse när jag såg den 4-kanaliga videoinstallationen på Louisiana i Danmark, hösten 2017. Hon fångade en eufori och ett ögonblick när de dansande slutade att vara ett objekt inför kameran och gick in i sin rörelse och att äga sitt här och nu. Juan Downeys Video Trans Americas från 1976 rekommenderas också varmt.
Meira Ahmemulic
Meira Ahmemulic är samtidskonstkonsulent på för Förvaltningen för kulturutveckling. Meira är också konstnär och författare. Hon är utbildad på Akademin Valand och konsthögskolan i Colombo.
Vad är konstfilm tycker du?
Oj, svår fråga. Eller kanske lätt. Det som är spännande med just konstfilm är att det kan vara nästan vad som helst med rörliga bilder som medium. Alltifrån dokumentär, drama, fantasi, fiktion, essä etc eller en blandning av allt. För konstnärer som experimenterar med ljud, bild, ljus, rörelse, berättande strukturer och längd (vissa konstfilmer kan på i flera dygn) är möjligheterna oändliga. Ofta är det just konstnärer som vidgar gränserna för vad den rörliga bilden kan göra. Och där brukar filmerna i Frame vara vägvisare för vad som är på gång.
Vad är dina förhoppningar att få se i Frames konstfilmskategori?
Det har ju varit ett speciellt år där mötet med konsten har varit mindre spontant än vad det brukar. Jag hoppas därför mest på att bli överraskad och se sådant som jag själv inte brukar söka upp. Efter ett år av inåtblickande och isolering vill jag ha utåt- och framåtblickar!
Något tips till den som vill få lite inspiration till konstfilm?
De senaste konstfilmerna jag själv har tittat på bland annat den nyligen släppta sidan ”Another screen” med filmer av kvinnliga palestinska konstnärer och filmare. Varje vecka släpps nya filmer i ett curerat program av tidskriften Another Gaze som både visare äldre och samtida verk av konstnärer. En annan film som jag precis sett och som gjorde intryck är Renzo Martens White cube (2020), uppföljaren till Episode III: Enjoy Poverty (2008) och som går hyra på Vimeo via Kunstwerkes hemsida. Sedan finns förstås UBU Web film och video, ett arkiv där man kan hitta många både äldre och samtida konstfilmer.
Caroline Gustavsson
Caroline Gustafsson är curator på Borås Konstmuseum och har ett starkt intresse för konstfilm.
Vad är konstfilm tycker du?
Det är så mycket som kan få falla inom denna kategori, för mig är det ett väldigt plastiskt begrepp precis som samtidskonsten. Den konstnärliga granskande blicken är en viktig komponent, men i uttryck och narrativ har och bör konstfilm ha många skepnader.
Vad var dina förhoppningar att få se i Frames konstfilmskategori?
Filmer som träffsäkert tar pulsen på samtiden, lyfter aktuella samhällsfrågor och utmanar normer både i innehåll som i gestaltandet. Gärna en balans mellan humor och allvar.
Något tips till den som vill få lite inspiration till konstfilm?
Att våga ta nya grepp och experimentera!