Kollage av Malin Söderlund, Gorki Glaser-Müller och Helen Ahlsson
Frames jury 2021 i kategorin 27+ består av Malin Söderlund, Gorki Glaser-Müller och Helen Ahlsson.

Frames jury 27+

I kategorin 27+ tävlar de kortfilmare i regionen som har fyllt 27 år. Frame delar ut priset i samarbete med Film i Väst och Shoot&Post och består av en produktionsinsats till ett värde av minst 75 000 kr.

Årets jury består av:


Malin Söderlund

Malin Söderlund är producent och line producer inom film och TV, och jobbar nu på produktionsbolaget Unlimited Stories AB. Under sin redan långa filmkarriär har Malin jobbat på produktioner som “Saltön”, “Simon och ekarna”, “En del av mitt hjärta” och är just nu aktuell med “Sune: Uppdrag midsommar”. 

Vad kommer du titta efter när du bedömer filmerna? 
Jag vill se filmer som gärna har något som överraskar sin publik, i t ex färg, form eller handling. En film som stannar kvar hos mig när eftertexterna rullat klart. 

Kan man verkligen tävla i film? 
Ja det kan man - om man är medveten om reglerna, dvs att det är en jury som utser en vinnarfilm. Men svaret är egentligen nej, man kan såklart inte tävla i film. Film är en konstart där varje person i publiken har sin egen upplevelse av filmen. 

Vilken är din favoritfilm just nu? 
Bästa svenska film är Black Jack och bästa internationella film är The Deer Hunter.

Gorki Glaser-Müller 

Gorki Glaser-Müller är regissör och skådespelare, just nu aktuell med den uppmärksammade dokumentära långfilmen “Children of the enemy”. Gorki är också projektledare på Narrative VR Lab på Visual Arena i Göteborg. 

Vad kommer du titta efter när du bedömer filmerna? 
Jag gillar att bli engagerad i filmer. Road eller oroad. Helheten är ju viktigt, regin alltså. Själva berättelsen är ju grunden. Men hur är utförandet? Tonen, stämningen, tempot? Känns den "äkta" i förhållande till det universum den utspelar sig i?  

Kan man verkligen tävla i film? 
Nej. Det är bara roligt när man vinner. Fast vi har ju hedersomnämnande som tröstpris. 

Vilken är din favoritfilm just nu? 
Quo Vadis Aida, såg den på Göteborgs filmfestival och den har en sån nerv. En sån skärpa och samtidigt djup. Ett drama där man verkligen känner är på liv och död. Och efter tragedin fortsätter man med "livet". Jag blev verkligen drabbad. Seaspiracy, dokumentären var också bra, har egentligen vetat det den berättar. Men filmen drev mig att sluta äta fisk. Så är det. 

Helen Ahlsson 

Helen Ahlsson är konsulent på Filminstitutet med fokus på Moving Sweden. Helen har en gedigen bakgrund som producent och bland titlarna hittar vi dokumentären “Armbryterskan från Ensamheten”, “Kid Svensk” och “Till det som är vackert” – alla Guldbaggebelönade! 

Vad kommer du titta efter när du bedömer filmerna? 
Varje films egenart. Berättelsens kraft, tonträff, personregin, stämning, alla konstnärliga element och om jag bär med mig filmen efteråt, filmens efterglöd. 

Kan man verkligen tävla i film? 
Nej men ändå görs det hela tiden. Fördelen är att festivaler som Frame med flera gör att filmer och filmare har möjlighet att nå ut och hitta sin publik. Det är mycket viktigare än själva tävlingsmomentet tänker jag. 

Vilken är din favoritfilm just nu?  
Flera! Nomadland och Quo Vadis Aida blev jag helt knockad av. Men måste jag välja en idag blir det franska Gagarine av debuterande Fanny Liatard och Jérémy Trouilh. Den har så många lager av medmänsklighet, fantastiskt skådespeleri och samtid. Brutal och rå och poetisk och vacker på samma gång!