Dags för vernissage av Konstfilmsvinnaren i Frame 2018

Konstfilmaren Rita Nettelstad ställer ut på Borås Konstmuseum

 

För ett år sedan vann Rita Nettelstad Bästa Film i konstfilmskategorin på Frame Filmfestival 2018 med kortfilmen Flash of tomorrow.  Juryns motivering löd; Detta är ett verk som vågar lita på bilden. Med sitt långsamma tempo och måleristiska bildspråk lyckas den fånga livet, och skapar med enkla medel en spänning, nyfikenhet och rädsla som dröjer sig kvar hos oss. Priset för bästa konstfilm presenteras i samarbete med Borås Konstmuseum, och består av ett stipendium på 10 000 kr samt en utställning på Borås Konstmuseum och om drygt en vecka är det dags för Rita Nettelstads vernissage - The eye can see far, but the hand can not reach. I utställningen visas även filmen Flash of tomorrow

Vi har ställt några frågor till Rita inför vernissagen och årets upplaga av Frame!

Hur gick tankarna när du vann Bästa Konstfilm på Frame 2018?
Jag blev väldigt förvånad då jag misstog publikpriset för konstfilmspriset och precis var på väg ut från biosalongens när jag plötsligt hörde en motivering som lät som att den
beskrev min film och sedan också namnet på mitt verk. Jag blev väldigt glad att få bekräftelse på att det man själv jobbar med också kan kommunicera till andra människor, det är inte det lättaste att veta alla gånger.

Hur har processen kring din utställning sett ut?
Min process är ständigt pågående och sker på daglig basis, jag har bara fortsatt att arbeta. Kommande utställning The eye can see far, but the hand can not reach är ett konkretiserande av saker som har figurerat i mitt arbete under lång tid. Det handlar om att använda historia som ett material, att dyka rakt in i de mest sårbara relationerna och att cirkulera kring den kunskap själva materialet erbjuder.

Vad är det för utställning?
Utställningen arbetar med samma tematik som den vinnande filmen Flash of tomorrow gestaltar – Hur man som människa föds in i en förutbestämd kontext. Barnet innefattas inte av det, barnets mimetiska kvaliteter gör att dess egna gränser och värden inte är tydliga utan är i ständig rörelse. Men vuxenvärden kan svika, mamman kan svika och inte förmå att ge den sårbarhet som är nödvändig för barnet. Hotet blir att inte få tillgång till sårbarheten, till upplevelsen av att kroppens gränser inte är entydiga.  Detta gestaltas i utställningen genom teckning, video och skulptur, där de olika medierna följer en och samma rörelse.

Har du något tips till de som tar hem priset i år & ska få ställa ut?
Känns lite förmätet av mig och ge tips till en kollega, jag förutsätter att den som vinner priset vet vad den gör och har en praktik att falla tillbaka på. Jag ser fram emot att se utställningen!

Hur ser framtiden ut, är du aktuell med något nytt projekt?
Jag kommer att börja arbeta med en kortfilm som har arbetstitel Vision i höst. Den kommer att beröra hur blindhet gestaltats i filmhistorien. Videon kommer att produceras av Anna von Hausswolffs bolag Pomperipossa Records och musiken ska komponeras av Marja Knape.

 

Mer information om utställningen hittar du i Facebook eventet här.

 

Rita Nettelstad (född 1986) är utbildad vid Akademin Valand i Göteborg och Konstfack i Stockholm samt har en master i idéhistoria från Kritiska Studier vid Göteborgs Universitet. Hon arbetar konceptuellt och väver samman rörlig bild, teckningar, text, performance och skulptur till installationer. Sedan 2011 har Nettelstad i sitt konstnärliga arbete fokuserat på temat centrum och periferi, i relation till kropp och funktionsvariationer. Hon bor och verkar i Göteborg.