Alla stipendiater porträtt

De får FilmCloud projektstöd hösten 2021

Denna omgång ger vi oss ut i rymden, besöker Grönland, Londons modellvärld och ett inplastat laboratorium. Vi återvänder också till vår närhistoria där tre systrar förbereder sig för festen med stort F, innan tragedin Backabranden brutit ut, samt hänger med ett emogäng utanför ICA. Tragiskt, komiskt, filosofiskt, personligt och samhällskritiskt, där forskar våra filmskapare. 

 

Höstens mottagare av FilmCloud projektstöd har alla ett särskilt öga för att lyfta ut filmens fantastiska förmåga att förflytta oss i tid och rum och göra dem till en väsentlig del av berättelsen, vare sig det är ett grepp för det dramatiska eller ett grepp för att förändra vår bild av hur det skall gestaltas. Vi ser att det har krävts mod och lite själsligt grävande för att mejsla fram dessa korta berättelser, och ser fram emot att få se dem i ett rum med stor vit duk inom en inte allt för avlägsen framtid.

De senaste två åren har vi haft svårt att göra film p g a pandemin. Denna omgång delar vi ut 6 projektstöd vilket blir sammanlagt 12 projektstöd under året, eller 13 om man räknar med stipendiet som vinnaren av FilmCloud PITCH vid Frame Filmfestival fick. Det känns bra att vi på förvaltningen kan vara med och sparka igång en våg av kreativt skapande efter den hämmande tid som varit. Möt omgångens filmskapare här.

 

Malin Lindeberg, 27 år, Mölndal (Producent, manusförfattare) - Fiktion

Emolunch 

Porträtt mail LindegrenÅret är 2008 och för Aurora är det viktigaste att hänga med sitt emogäng. Deras känsla är att det är dom mot omvärlden, men också inom gänget finns spänningar och det är viktigt att ha rätt fasad. Den inre hierarkin i gruppen är tydlig, men inte lätt att leva upp till när Snygg-Igor dyker upp. 

- Emolunch är en stiliserad nostalgitripp baserad på vår egen tid i högstadiet. En period när man spenderade mycket tid på att bara glida omkring i jakt på att någonting ska hända. Det är hög tid att vara sentimental över det tidiga 2000-talet, emosarnas storhetstid. Den nya generationen emo behöver få reda på hur man är emo på riktigt.


Jacqueline Andrén, 27 år, Härryda (Regissör, manusförfattare) - Fiktion

porträtt Jacqueline AndrénAd astra per aspera 

I ett försök att få svaren på ”allt” åker huvudkaraktären ut i rymden på en enkelresa mot ett möte med Gud. Han har vunnit resan via en pop-up annons och har utlovats evigt liv. Alltid har han längtat efter att hans liv skall vara speciellt och fyllt med mening, men nu har han istället utvecklat en nedstämdhet och impotens av det isolerande mörkret. Kan skapelsen han bygger på vara lösningen?

- Jag drivs av att skapa ett starkt innehåll utan större medel, speciellt då SciFi-genren i sig ofta förutsätter enorma kostnader. Därför kommer filmen utspela sig i ett eget litet universe med tidlösa och lekfulla lösningar.

 

Porträtt Louise Hollerup
Foto: Christoffer Olsson

Louise Hollerup, 30 år, Göteborg (Regissör) - Dokumentär

Tjänsteflickan som försvann 

Louise undersöker sin släkts deltagande i dansk kolonialism på Grönland. I hennes morföräldrars arkiv söker hon gömda historier från deras tid som skollärare och hittar historien om tjänsteflickan Lisa, som en dag plötsligt försvann. Historien om Lisa blir en nyckel till att förstå en etnisk konflikt som pågår än idag.

- Min vision är att förkroppsliga det koloniala arvet i mig själv, som letar igenom släktens Grönlandsarkiv. Jag vill grunda kolonialism i min kropp, som en intervention mot idéen att kolonialism inte har med oss i Norden att göra. Mitt hopp är att filmen kan vara med att skapa en känsla av ansvarstagande för de privilegier vi har fått genom koloniala strukturer. Samtidigt är filmen en arbetarklasshistoria, som vil nyansera vår förförståelse av vem som har tagit del av den danska statens koloniseringspolitik och vad som motiverade dem.


Victor Cornelius, 27 år, Göteborg (Regissör, manusförfattare) - Fiktion

Porträtt Victor CorneliusEksperimentet 

Ett älskande par blir tillfångatagna av märkliga vitklädda varelser och placerat i ett laboratorielikt hus täkt av mjölkvit plast. Medan en klocka räknar ner får mannen återkommande uppgifter från laboratoriepersonalen, men vad han än gör klarar han inte att lösa uppgifterna. Varenda gång han misslyckas, börjar experimentet om på nytt. 

- Det jag arbetar mot, är alltid dom metafysiska frågorna och att skapa en parallell värld, där allt kan hända och verklighetens regler inte gäller. Jag strävar mot en visuell stil, med en mixedmediaform, som kan utmana en kortfilmsmarknad som numera är väldig upptagen av socialrealistisk drama.


Tara Mahmoudi-Zadeh, 30 år, Göteborg (Regissör, manusförfattare) - Fiktion

Porträtt Tara Backa 

Shirin längtar efter att gå på fest. Hon ser flyers delas ut till The Playaz Club och försöker övertyga sin bästa vän Sara att de ska dit men för att det ska lyckas måste hon få hjälp av storasyster Merjam. I denna film följer vi tre systrars väg mot en fest som slutar i den värsta brandkatastrofen i Sveriges moderna tid.

- När vi talar om brandkatastrofen 1998 talar vi sällan om vad som ledde Göteborgs ungdomar till Backaplan den kvällen. Där finns en blandning av förväntningar, förhoppningar och längtan som filmen vill kasta ljus över. Vi tas med på en tidsresa där vi får finnas i ett före.


Matilda Wikingson, 26 år Göteborg (Regissör, manusförfattare) - Fiktion

Profetia 

Porträtt Matilda WikingsonMatilda har motstridiga känslor inför sin lillasysters modelldrömmar och under ett besök hos systern i London påbörjar hon sitt räddningsuppdrag. Krockade värderingar väcker gammal syskonrivalitet till liv.

- Ja, det är min systers och min relation det bygger på. Det finns något som skaver i våra olika ingångar och förhållningssätt. Det var ett frö till denna film.