Narrative VR Lab: En halvdag med VR och framtidens teknik på Audiovisual days

Kalenderdatum: 
15 nov 2019

Narrative VR Lab är ett innovativt utvecklingsprojekt på Visual Arena där man undersöker de narrativa möjligheterna i XR (samlingsnamnet för VR, AR, MR och andra medier), samt testar nya sätt att nå ut till publiken som är intresserad av berättelser. Deltagande projekt presenteras av upphovspersonerna, med möjlighet att uppleva demoversioner av de olika filmerna på plats -  två i VR och en i AR. Filmerna och presentationerna följs av ett samtal med fokus på distribution och nästa generations tekniska lösningar.

Programpunkter under dagen:

09:00 - 09:30 Frukost och demo av piloterna från Narrative VR Lab.

09:30 - 10:15 Presentationer och genomgång av piloterna i Narrative VR Lab med skaparna. Projekt som presenteras: REGRETS, av Niklas Rydén, CURIOUS X, av Ismaila Jallow, SKINNING/TRUE MESH/16:9fulltimetexture, av Nicole Neidert. Läs mer om projekten!

10:15 - 10:45 In Engine - Verktyg för filmskapare Läs mer här!

10:45 - 11:00 Fikapaus i lobbyn.

11:00 - 12:00 Virtuellt skapande – Föreläsning med Mike Golembewski, Interactive designer, Anagram (UK). Obs, föreläsningen hålls på engelska.

Om föreläsningen: On the theme Creating the virtual - Considering Narrative, Design, and Technology, Dr. Golembewski discusses the ways in which design and technology can support the creation of compelling, emotionally rich narratives within VR. Creating virtual experiences introduces a range of complex questions. What sorts of experiences and stories are best suited to VR, and why? How do our interactive design choices inform and influence the narratives and stories we want to tell? And as content creators, how might we best work with and employ the technologies underpinning our work, so that they support our themes, instead of ‘getting in the way’ of our stories? 

Workshops på eftermiddag:

På eftermiddagen erbjuds möjligheten att delta i en exklusiv VR-worskhop med Mike Golembewski, Interactive designer på London-baserade Anagram. Det blir fokus på hur en VR-upplevelse skapas, från ax till limpa. Max 10 deltagare.

Ansök om att delta i workshop HÄR!

13:00 - 16:00 VR-workshop med Mike Golembewski, Anagram (UK). Att skapa en VR-upplevelse från ax till limpa. Obs, worksopen hålls på engelska.

Om workshopen: We will be sketching and developing concepts for VR experiences. We will work together to examine the relationships between narrative, design, and technology within VR, from a hands-on, practical perspective.  Through a series of interactive activities, design exercises, and group discussions, we will consider how various key components of a VR experience (such as onboarding, offboarding, user interaction, visuals, audio, and physical setting) might be tailored and refined to better suit our specific stories and narratives. We will also discuss and explore a range of strategies for developing and prototyping VR narratives and interactive content, with an emphasis on techniques which are fast and flexible, and that do not require extensive development skills. 

Deadline: 27 januari 2019

 Boka plats OCH LÄS PROGRAM HÄR!

Om

Gorki Glaser-Müller, projektledare på Narrative VR Lab. - Vi hoppas på att få in en stor bredd på ansökningarna som kommer in. Vi söker verk från alla slag av ideskapare, idéer som kan komma från allt från filmare, spelutvecklare och andra tekniskt inriktade personer, till konstnärer, scenkonstnärer, författare etc. Huvudsaken är att man har en stark berättelse man vill berätta, med konstnärlig höjd där det narrativa möter tekniskt innovation.

 

 

Parter och finansiering: Projektet genomförs av Visual Arena Lindholmen i samarbete med Kultur i Väst, Film Cloud, Kultur i Halland samt initiativtagarna Gothenburg Film Studios och Film&TV vid Lindholmen Science Park. Denna satsning är möjlig tack vare stöd från Västra Götalandsregionens kulturnämnd och Göteborg Stad.