Tips från film-coachen

Göteborg Film Festival är mycket mer än ”bara” filmvisningar. Jag kickade igång min första festivaldag med att gå på det fullsatta seminariet Filmrummet: Konsulenter, publikspaning och framtidens film. Filmkonsulenterna från Svenska filminstitutet (SFI) föreläste om sina uppdrag samt gav tips på hur en ökar chanserna att få stöd till film- & tv-produktioner.

Enligt mig har alla konsulenterna en sak gemensamt, oavsett uppdrag. De får det att låta så lätt. Jag har själv inte ansökt om stöd (än), men efter att ha varit i kontakt med olika produktionsbolag vet jag att det är väldigt, väldigt få som lyckas få stöd till sina projekt. Därför tänkte jag dela med mig av filmkonsulternas tips och råd.

Jag gissar på att ni läsare, precis som jag, har en mer eller mindre avlägsen dröm om att en dag få skapa en långfilm. Därför tog jag tillfället i akt och intervjuade långfilmskonsulenten Baker Karim. Han räknade upp tre konkreta tips till oss färskingar i branschen.

1. Fokusera inte på långfilm. Börja med kortfilmer och få igenkänning!

2. Utnyttja media. Skapa ett intresse med hjälp av sociala medier och crowdfunding. Några crowdfundings en kan använda sig av är exempelvis Kickstarter, GoFundMe och Indigogo.

3. Jobba igenom idén. De flesta lägger flera år på utveckling. Tro inte att du kan få en idé och börja producera om två veckor.

Filmkonsulenten Helen Ahlsson, från SFIs satsning Moving Sweden, tipsade om fyra V:n för att söka stöd. Det fyra V:n bestod av:

Vision – Vad är din vision med filmen?
Vad – Vad vill du berätta?
Varför – Varför vill du berätta detta?

Det sista V:et var Varför igen. Varför är just ditt projekt viktigt?

Efter dessa grundläggande tips vill jag även komma med ett eget. Som jag skrev tidigare verkar det alltid så enkelt, men det är svårt som f-n oavsett mängd passion och drivkraft. Därför är mitt simpla tips att befinna sig i kreativa miljöer med inspirerande människor. Efter det tankeväckande seminariet och mötet med en konsulent lämnade jag Pustervik med en känsla av att det faktiskt är möjligt. Vi har valt en svår bransch, men svår är inte synonymt med omöjlig. 

 

Text & foto: Lianna Hallsénius