Mikael Bundsen tvekade inte med sin nya kortfilm

Mikael Bundsen må bara vara 25 år men har redan hunnit göra en del som filmregissör. 2006 visade han sin första kortfilm på Göteborgs filmfestival och 2012 tog han sin examen i filmregi från dåvarande Filmhögskolan. Förra året fick han FilmClouds projektstöd på 25 000 kr och vi ville höra med honom hur det går med filmen. Det visade sig att Mikael haft lite annat för sig den senaste tiden...

 

Hej Mikael!

Du fick FilmClouds projektstöd förra hösten för kortfilmen Nyår, fast sen gick du och gjorde en annan film först! Hur kommer det sig?
Nyår är en film som har växt fram ur min strävan att skildra en specifik period och en specifik åldersgrupp. Det finns så mycket jag vill säga med Nyår men eftersom det är en kortfilm är antalet minuter begränsade och det är just den ekvationen som tar tid för mig att lösa. Jag flyttade fram inspelningen för att jag ville köpa tid åt mig själv att arbeta vidare med manuset. 

Att det blev just den här andra filmen först var något av en tillfällighet. Jag fick en historia berättad för mig av en bekant och historien berörde mig så mycket att jag bestämde mig för att så snabbt som möjligt göra något av den. Jag har en teori om att många filmers existens ofta avgörs av huruvida man som filmare ger sig själv tid till att tveka eller inte. Det är lite som att beträda en trampolin, om du låter dig själv stå där uppe tillräckligt länge och titta ned så hinner du kanske ångra dig.  

Kan du berätta lite om vad den här senaste filmen handlar om?
Filmen heter Det bor inga bögar i Bollebygd handlar om två unga människor som en gång var förälskade i varandra men som aldrig vågade uttala det. De möts igen av en händelse ett antal år senare och konfronterar då varandra med sina känslor för första gången. Jag är intresserad av filmen på ett rent existentiellt plan, att man hade en möjlighet men inte tog den. 

Mitt under inspelningen blev det också klart att SFI gick in med 300 000 kr i produktionsstöd! Vad fick er att dra igång inspelningen trots att ni inte hade fått svar än, och hur påverkade det produktionen att få pengarna så sent?
Ärligt talat så visste vi att de skulle gå in med stöd, likaså att SVT och Film i Väst skulle gå in med pengar i filmen, det var bara så att det blev officiellt just i samband med vår inspelning. Väntan på besked från finansiärer kan ju ofta bli en ganska mödosam process och min rekommendation till andra filmare är att skapa förutsättningar för att spela in oavsett vad. Om vi inte hade fått stöd hade jag gjort filmen ändå, produktionen hade i så fall sett väldigt annorlunda ut men det hade blivit en film och det är det viktiga. 

I SFI:s pressmeddelande där de presenterade alla kortfilmer som fått produktionsstöd beskrivs Det bor inga bögar i Bollebygd som en film om att komma ut, vilket ju inte stämmer. Varför tror du att de gjort den tolkningen?
Eftersom filmen handlar om två personer av samma kön som vart förälskade i varandra men inte vågat uttala det så tror jag att vissa tyvärr snabbt drar slutsatsen att det är en film om att komma ut, särskilt eftersom den ene av killarna lever i en heterosexuell relation. Att man drar den slutsatsen tycker jag personligen är beklagligt.

För mig kan komma ut-filmer likställas med en typ av genre film eftersom att de ofta är uppbyggda efter samma dramaturgi. De skildrar unga människor som kämpar med att hitta mod till att öppna upp sig för sin omgivning, en omgivning de är rädda att bli uteslutna ifrån i kraft av sin avvikande sexualitet. Jag tycker att det är viktigt att komma ut-filmer finns men jag har med min egen kortfilm haft som intention att styra in publikens blick på andra saker. 

Som vaddå?
Till exempel har jag vart väldigt noggrann med att det inte skall finnas ett yttre hot i min film, något i killarnas omgivning som antyder att det skulle vara ett problem för dem att leva som öppet homosexuella. Det har vart min intention att man ska fokusera på killarnas inre känsloliv, att de i första hand inte har vågat uttrycka sin kärlek av rädsla för att bli refuserade av varandra. 

Du har tidigare gjort två filmer om ungdomar som just gått ut gymnasiet. Det känns lite som att du rör dig framåt i kronologisk ordning! Kan du själv se en röd tråd i ditt filmskapande?
Jag vill nå en så hög autenticitet som möjlig med mina filmer och därför har det följt sig naturligt för mig att skildra miljöer som jag vet att jag kan studera från nära håll. Jag hoppas dock att på sikt kunna utveckla metoder för att skildra andra kontexter än min egen direkta omgivning. Vad gäller en röd tråd så handlar i princip alla mina filmer i grunden om hur människor kämpar för att hitta ett sätt att mötas och nå fram till varandra. Det är något som inte tycks upphöra att beröra mig. 

Hur ser det ut med Nyår då? När kommer inspelningen igång tror du?
Samtidigt som jag arbetar vidare med manuset kommer jag att spela in ett antal av filmens nyckelscener som en slags förstudie i höst. Jag hoppas kunna använda mig av de scenerna som ett sätt komma vidare med manuset och närma mig inspelningen av filmen men jag vågar ännu inte svara på exakt när den drar igång. 

Har du några andra planer framöver? Är det sant att du jobbar på ett långfilmsprojekt?
Ja det stämmer att jag jobbar med en långfilm och jag vill verkligen göra långfilm, men om jag måste välja mellan att göra en långfilm i så ung ålder som möjligt och en riktigt bra kortfilm så väljer jag i alla lägen kortfilmen. Jag tycker det är viktigt att gå emot den rådande uppfattningen om att man bara är ”riktig filmregissör” i kraft av att ha gjort en långfilm och haft den visad på bio. ”Riktigt filmregissör” i min mening blir man genom att ta sitt arbete på allvar och fokuserar man på det så blir plötsligt format och längd helt sekundära värden. 

---
Läs även intervjun med Mikael i filmtidskriften FLM, som förra året gav ut hans film Något börjar, något tar slut på sin samlings-dvd på temat "Tonår". Har du ett filmprojekt i behov av finansiering kan du anmäla dig till FilmCloud PITCH – du presenterar din projektidé inför en jury bestående av professionella producenter från filmbranschen och har då chansen att vinna projektstöd från FilmCloud på 25 000 kr! Ansökan är öppen fram till den 12:e september, läs mer här.

Foto: Hugo Anderson